28.11.2009 Namika Lahti haki Korisliigan ainoassa lauantain pelissä täpärän voiton Forssasta, kun se kukisti FoKoPon pistein 82-79 (43-42). Sarjataulukossa tasapisteissä olleiden joukkueiden kohtaaminen eteni tasaisesti, kun johto vaihtui kolmen ensimmäisen jakson aikana 14 kertaa.

Paluun Suomeen tehnyt Ray Nixon heitti Lahdelle ratkaisevan kolmosen FoKoPo:a vastaan. Kuva: Francois Perthuis.
Viimeisellä jaksolla se vaihtui enää kerran. Namika Lahti hallitsi jaksoa, mutta FoKoPo nousi viimeisellä minuutilla pisteen johtoon. Tuon jälkeen Ray Nixon kiskaisi lahtelaisille voittokorin kolmen pisteen kaaren takaa.
FoKoPo vei levypallot selvästi 49-31 ja kahmi peräti 18 hyökkäyspään levypalloa. FoKoPon kohtaloksi koituivat 23 pallonmenetystä, joista osa tuli täpärillä loppuhetkillä.
– FoKoPo pelasi erittäin aktiivisesti ja tulee olemaan kotonaan kova vastustaja vielä monelle joukkueelle. Meillä on parantamista etenkin levypalloissa ja se on seuraavankin videopalaverimme aihe, huomautti lahtelaisvalmentaja Sami Toiviainen.
Ricky Hickman oli voittajien tehokkain 22 pisteellä. Nixon pussitti 21 pistettä.
FoKoPosta Rodrick Stewart teki 27 pistettä ja Kwamena Brace 17.
(STT)
Suomen tyttöjen maajoukkue suuntaa Ruotsin Södertäljeen huomenna 25.6. alkaviin Pohjoismaiden mestaruuskisoihin. Turnauksen järjestäjämaan Ruotsin kalenterissa häämöttävät elokuiset EM-kisat ovat jo ensimmäisen päivän osalta loppuunmyydyt, mikä kertoo koripallon ja naisten urheilun vahvasta vetovoimasta länsinaapurissa.
Suomen MU18-maajoukkue käynnisti Nordic Championship -turnauksensa voitokkaasti kukistamalla Norjan lukemin 90–77. Vaikka ottelu pysyi pitkään tasaisena ja Norja nousi vielä päätösjakson alussa rinnalle, Suomi ratkaisi kamppailun edukseen vahvalla puolustus- ja levypallopelaamisellaan.
Suomen 18-vuotiaiden poikien maajoukkue käynnistää kesän maajoukkueurakkansa huomenna Ruotsin Södertäljessä pelattavissa Pohjoismaiden mestaruuskisoissa. Turnauksen avausottelussa vastaan asettuu Norja.
Susijengin valmistautuminen kohti keskikesän MM-karsintaikkunaa jatkuu tänään maanantaina Helsingin Mäkelänrinteen Urhea-hallilla. Alkukesän Open Gym -viikkojen jälkeen Susijengi on tiivistynyt 24 pelaajan leiritysryhmäksi kansainvälisen tason eturiveineen.
Suomen Koripalloliitto on valinnut 16-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueen Kisakallion leirille, joka pidetään 23.-26.6.2026. Leirille on kutsuttu seuraavat henkilöt.
Viime kaudella Trefl Sopotin Puolan cup-mestaruuteen valmentanut Mikko Larkas, 44, vaihtaa seuraa. Susijenginkin valmennusjohtoon pitkään kuulunut Larkas siirtyy päävalmentajaksi Unkarin suurseuraan ja kestomenestyjään Szolnoki Olaj’hin.
Susijengin kulmakiviin lukeutuva Mikael Jantunen päätti pitkän kautensa Turkin mestaruusjuhliin juhannusaattoiltana, kun hänen edustamansa suurseura Fenerbahce kaatoi Besiktasin neljännessä finaaliottelussa 75–77 (45–40). Täydellistä työtä kahden pisteen heitoissaan tehnyt Jantunen viimeisteli finaalissa 12 pistettä.
Suomen Koripalloliitto on valinnut 15-vuotiaiden poikien maajoukkueen Kisakallion leirille, joka pidetään 15.-17.7.2026. Leirille on kutsuttu seuraavat henkilöt.
Suomalaisen 3x3-koriksen kesä saa näyttävän jatkon, kun 3x3 SM-kiertue saapuu Helsingin Narinkkatorille lauantaina 27. kesäkuuta. Keskelle pääkaupunkia rakennettava kenttä tarjoaa ainutlaatuiset puitteet vauhdikkaalle 3x3-koripallolle, jossa kohtaavat maan parhaat pelaajat ja nousevat tähdet.
Euroopan parhaat mittelevät Espoon Metro Areenalla 17.-20.6.2027, kun Suomi emännöi yhtä neljästä EM-kisojen alkulohkosta.