Mikä on EuroBasket 2025?
EuroBasket 2025 on miesten koripallon Euroopan mestaruusturnaus. Se on yksi suurimmista koripallotapahtumista Euroopassa. Turnauksessa pelaa 24 maata. Yksi turnauksen alkulohkoista pelataan Suomessa, Tampereella 27.8.–3.9.2025. Ottelut pelataan Nokia Arenalla, joka sijaitsee aivan Tampereen keskustassa.
Miksi tulla vapaaehtoiseksi?
Vapaaehtoisena olet mukana järjestämässä kansainvälistä huipputason urheilutapahtumaa. Saat ainutlaatuisen kokemuksen, tutustut uusiin ihmisiin ja opit paljon uutta.
Vapaaehtoiset ovat erittäin tärkeä osa tapahtumaa. Ilman vapaaehtoisia turnausta ei voitaisi järjestää. Sinun panoksesi on arvokas ja merkityksellinen.
Mitä vapaaehtoiset tekevät?
Vapaaehtoisia tarvitaan moniin erilaisiin tehtäviin. Esimerkiksi:
Jokaiselle löytyy sopiva tehtävä – aiempaa kokemusta ei aina tarvita.
Mitä saat vapaaehtoisena?
Saat myös uusia ystäviä, elämyksiä ja mahdollisuuden olla mukana ainutlaatuisessa tapahtumassa.
Miten valmistaudun?
Ennen tapahtumaa saat selkeät ohjeet. Tärkeää on, että:
Et ole koskaan yksin – tukea on aina saatavilla tiiminvetäjiltä tai muilta vapaaehtoisilta. Toimitaan kaikki yhdessä reilun pelin sääntöjen mukaan!
Päivitämme vapaaehtoisille tietoa verkkosivuille:
https://www.basket.fi/basket/korisperhe/vapaaehtoisille/eurobasket-2025-vapaaehtoisten-infosivut/
** ** **
Lisää tietoa:
Mitkä maat pelaavat Tampereella?
Tampereen alkulohkossa pelaavat:
Milloin ottelut pelataan?
Pelit pelataan 27.8.–3.9.2025.
Joka päivä pelataan kolme peliä:
Suomi pelaa aina illan viimeisessä ottelussa klo 20.30.
Ruokailu ja lepo
Vapaaehtoisilla on oma taukotila eli lounge Nokia Arenan alimmassa kerroksessa (”nollakerros” tai harjoitushalli). Siellä voit:
Ruokailu tapahtuu läheisessä ravintolassa. Jos työvuorosi kestää yli 6 tuntia, saat lämpimän aterian. Ruokaa on tarjolla kahdesti päivässä (lounas ja iltaruoka), ja vaihtoehtoja on aina useita, myös kasvisruokaa.
Turvallisuus
Kaikkien turvallisuus on tärkeää!
Vapaaehtoiset kuuluvat vakuutuksen piiriin työvuorojen aikana. Tapaturman sattuessa ota heti yhteys ensiapuun ja ilmoita tiiminvetäjällesi tai kisatoimistoon.
Tapahtumassa noudatetaan Turvallisemman tilan periaatteita. Tärkeimmät ohjeet:
Häirintätilanteissa voit olla yhteydessä häirintäyhdyshenkilöön, joka on vapaaehtois- ja vastuullisuuspäällikkö Jaana Helminen.
Voiko pelejä katsoa?
Kyllä, jos työtehtäväsi sallii sen. Arenalla on varattu pieni vapaaehtoiskatsomo, johon voit mennä katsomaan pelejä, jos siellä on tilaa. Paikkoja ei voi varata etukäteen. Taukotilassa näkyvät pelien TV-lähetykset, ja hallin lähellä fanialueella ja tapahtumatorilla voit kokea kisatunnelmaa muiden fanien kanssa.
Kun olet vapaaehtoinen…
Vapaaehtoisena olet osa tapahtumaa – mutta työtehtävissä et ole fani. Muista siis:
** **
Kysyttävää? Me autamme!
Jaana on kisojen vastuullisuus- ja vapaaehtoispäällikkö.
Hän on kaikkien vapaaehtoisten apu, tuki ja turva.
Jaana Helminen
Vastuullisuus- ja vapaaehtoispäällikkö, EuroBasket25
Hankepäällikkö, Unified Through Basketball
jaana.helminen@basket.fi
+358 44 9757 009 (Whatsapp/puhelut/tekstiviestit)
Christian on kisojen vapaaehtoiskoordinaattori ja kisatoimiston tiiminvetäjä.
Hän auttaa kaikissa käytännön asioissa.
Christian Hännikäinen
Vapaaehtoiskoordinaattori, EuroBasket25
Kisatoimiston tiiminvetäjä
christian.hannikainen@basket.fi